Fogathajtás
A sportág három versenyszámból áll, díj-, maratón- és akadályhajtásból. Sokáig a világ és európa bajnokságokon még versenyszám volt a bemutatás, ma már csak versenyen kívül, mint egy bemelegítésként, showként rendezik meg a VB hivatalos versenyei előtt.
Valamennyi versenyszám hibapontjainak összessége adja a végső sorrendet. A díjhajtás a mozgásban lévő lovak elengedettségének, hajlékonyságának, az egy-, két vagy négy ló munkájának, a jármódok szabályosságának, a feladatok pontos végrehajtásának, a hajtó szárkezelésének és hajlékonyságának a bírálata. Ezt a faladatot 40 x 100 méteres négyszögben hajtják végre. A négyszög bizonyos pontjai betűkkel vannak jelölve, amelyek az egyes figurák és mozdulatok pontos végrehajtásában adnak segítséget a versenyzőnek és teszik egyértelművé a bírálatot.
A maratonhajtás az összetett hajtóversenyek legnehezebb és egyben leglátványosabb része. A pálya öt szakaszra - "A" (6000 m), "B" (1000 m), "C" (4000 m), "D" (1000 m), "E" (8000 m)- van felosztva. Minden szakasz teljesítésére alapidőt állapítanak meg, amelyet túllépni öt másodpercenként csak 1 hibapontért lehet. Az "A" és a "C" szakaszon még egy minimum időt is előírnak, amelynél, ha korábban érkezik be a versenyző, akkor szintén büntetés jár. Az "E" szakaszon elmozdíthatatlan terepakadályok (fák, víz, gödrök) között az ABC betűivel kijelölt kapukon kell a fogatnak áthaladnia. Minden akadályban töltött másodperc 0, 2 hibapontot jelent, így itt a késedelem vagy fennakadás az egész versenyre kihatással lehet. Pontos indulást, érkezést szakaszbírók mérik, az akadályok leküzdését akadálybírók figyelik, és fotocellás időmérővel mérik.
A verseny utolsó napján a már megismert pályán kerül sor az összetett fogathajtóverseny "C" versenyszámára az akadályhajtásra. Melynek távolsága 600-800 m (20 kapuval nehezített, benne 2-4 összetett elem). Itt a versenykocsik bója párok között kell áthajtani a pályarajz szerinti vonalvezetésnek megfelelően. A bóják tetején labda van, s úgy kell közöttük keresztülhajtani, hogy a labda ne essen le. Az akadályokat dobogó és különféle kombinációk nehezítik. Itt már következtetni lehet a végleges helyezésre, az elején indulnak a szerényebb eredményű versenyzők és utoljára az élen állók. A hibátlan és alapidőn belül hajtók között összevetés dönt. |